torsdag 16 augusti 2012

Lite off topic

Först och främst, herregud vad trött man blir av att jobba. Jag hoppas verkligen att det ska lugna ner sig när man kommit in i det lite mer. Just nu håller vi på med en utbildning, och huvudet är helt fullproppat! Nu har jag inlägg förberett hela denna veckan men vi får se hur det blir i nästa vecka, vad som orkas och hinns med helt enkelt. Försvinner jag lite är det bara tillfälligt med andra ord.

En annan grej också. Det har inte alls med nagellack att göra, men det är något jag brinner för och som jag vill sprida vidare till andra. Jag hoppas därför att ni kan ursäkta mig denna gången.

Jag har ganska länge varit engagerad i Röda Korset och Röda Korsets Ungdomsförbund. Jag har haft en lång rad uppdrag, bland annat inom vår globala verksamhet här i Sverige. Genom detta har jag fått möjlighet att åka på studieresor till Zimbabwe och Etiopien, där jag representerat Svenska Röda Korset och sett verksamheterna på plats som vi sedan stöttar hemifrån. När jag åkte till Zimbabwe 2010 blev jag helt kär i landet och jag har längtat tillbaka sedan dess. När jag tog min examen i juni såg jag chansen och jag kontaktade några människorättsorganisationen och frågade om de ville ha lite besök av en svensk jurist. Till slut blev det bestämt att jag skulle arbeta hos organisationen ZACRO, som arbetar för fångars rättigheter, under sommaren. Det blev dock bara en kort tur då de inte riktigt funderat över hur de skulle använda mig i själva verksamheten. Jag ville inte vara på plats och kosta dem massa pengar utan att kunna bidra varför jag bestämde mig för att åka hem och försöka sprida information om det jag sett istället. Jag kontaktade därför Göteborgs Posten och frågade om de ville skriva om ZACRO och situationen i ZImbabwes fängelse. Det mynnade ut i denna lilla artikel och för er som intresserar er av mänskliga rättigheter, omvärlden i stort eller liknande kanske det kan vara kul att läsa.



Så, nu återgår vi till nagellack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar